Het leven in Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Niels Strien - WaarBenJij.nu Het leven in Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Niels Strien - WaarBenJij.nu

Het leven in Helsinki

Blijf op de hoogte en volg Niels

18 September 2014 | Finland, Helsinki

Moi moi!

Het is al weer 3 weken geleden dat jullie iets van me gehoord hadden, dus ik zal jullie een update geven van wat ik de afgelopen tijd allemaal gedaan heb :) Want ik heb ondertussen al de nodige dingen hier gezien en gedaan. Zo ben ik onder andere al naar Tallinn geweest, in een huisje een stuk noordelijk van Helsinki gegaan en natuurlijk de nodige feestjes al gehad.

Ik zal beginnen bij het begin. In de week dat ik aankwam had ik nog een aantal dagen vrij om de stad te gaan bekijken enzo en dat heb ik dan ook op mn dooie gemakje gedaan. De binnenstad is niet echt extreem groot en het openbaar vervoer hier is top geregeld dus alles is goed met metro of te voet te doen. Zo heb ik dan ook alle standaard toeristische dingen bezocht zoals de kerken en parken. Het mooiste van Helsinki is denk het eilandje Suomenlinna. Dit eilandje ligt net ten zuiden van de stad en het is echt schitterend om daar rond te lopen en van de natuur te genieten. Er gaat dan ook elke 20 minuten een boot heen die er ongeveer 15 minuten over doet om te komen. Ik ben er nu dan ook al een aantal keer geweest om lekker te chillen met mensen die ik heb leren kennen.
Verder worden er super veel feesten en dergelijke georganiseerd voor de internationale studenten. Zo heb ik op het welkoms feest van ESN ( de Erasmus studenten vereniging ) de 1e week al meteen wat toffe mensen ontmoet die ik nu regelmatig zie.
Om mijn eerste weekend in Helsinki goed af te sluiten, was er een gast op Facebook die opperde om met een groep mensen naar Tallinn te gaan op zaterdag. Uiteindelijk waren we met een groep van 10 man en hebben we de hele dag in Tallinn rondgehangen. Deze stad is veel ouder en middeleeuwser dan Helsinki en je bent er binnen 2.5 uur met de boot. Het mooie er van is dat het bijna niks kost en de alcohol is er veel goedkoper :D Dit is dan ook een vol beladen boot met Finnen die daar hun alcohol kopen en terug gaan met volle reiskoffers wat wel grappig was om te zien.

In mijn tweede weekend hier ben ik met 2 gasten, die ik op het eerste feest heb leren kennen, meegegaan om een trip naar een huisje in de bossen. Deze trip was georganiseerd door een van de tutoren voor de 1e jaars van de Sociologie studie. Ik ben uiteindelijk ook mee gegaan nadat hun gevraagd hadden of ik mee mocht. De groep bestond uit 38 studenten waarvan ik en 4 andere niet Fins waren. Dit weekend ben ik er ook achter gekomen dat Finnen toch wel wat raar zijn. De Finnen houden namelijk erg van de sauna en dus ook van naakt rond te lopen. Na wat awkward momenten in het begin ben ik met Fabian en Eddy ( die 2 gasten ) ook de sauna in gegaan. We hebben het dan ook op de Finse manier ervaren door er naakt in te gaan en als de hitte te veel werd meteen het aangrenzende meer in te springen. Dit hebben we zo een paar keer achterelkaar gedaan. Alleen het water was echt fucking koud :p Ook werd er in de sauna zelf flink wat gedronken en gezongen wat op zich wel grappig was. Dat was dus mijn 1e ervaring met de Finse sauna en die zal me nog wel even bijblijven.
Verder hebben we daar wat spelletjes gedaan om elkaar beter te leren kennen en uiteraard ook tot in de late uurtjes doorgefeest bij een kampvuur. De kater was de dag erna dan ook bij iedereen aardig groot.

De vereniging ESN heeft ondertussen ook al een aantal dingen georganiseerd. Zo hebben we een city-tour gedaan, Fins sport evenement gehad en een pub crawl in de "goedkoopste" wijk om uittegaan, Kallio. Hier bier kost in deze wijk gemiddeld €3.50 terwijl je in het centrum voor dat zelfde biertje gerust €8 euro kan neerleggen. Elk evenement wat ze organiseren heeft ook steeds een after-party dus van feesten weten ze genoeg hier.

Helaas voor mij dat ik niet elke dag kan feesten als de rest van de internationale studenten hier,want ik ben hier natuurlijk heengegaan voor mijn afstuderen. Zo had ik in deze eerste week al met mijn professor op de uni afgesproken om een korte kennismaking te hebben en een rondleiding op het lab. En op 1 september ben ik dan begonnen aan mijn stage. Het onderzoek wat ik heb is super interessant maar wel vrij pittig om alles in een keer te begrijpen. Het is namelijk een groot onderzoek van een PhD student waarvan ik nu een deel ga doen.
Ik merk wel dat het niveau aardig hoog is want iedereen op het lab heeft een Master of PhD of is er nog mee bezig. De collega's zijn erg aardig en behulpzaam. Er wordt wel veel Engels op het lab gepraat want er werken meerdere internationale mensen. Zo is mijn supervisor een Duitse PhD studente en zijn er nog een Duitser, Engelse, Spanjaard en Canadese op het lab. Totaal zijn we met zo'n 20 mensen.
De werktijden zijn ook goed te doen want ik werk elke dag van 9 tot 5. Het enige waar ik wel aan moest wennen is het vroege lunchen. Ze zijn hier namelijk gewent om rond 11 uur al te gaan lunchen en dan vaak ook al een warme maaltijd. Verder gaat het me op het lab goed af en heb ik het er erg naar mijn zin.

Een van de dingen wat wel erg maf is hier, is dat er in elke supermarkt gokkasten staan. De gokverslaving hier is dan ook redelijk hoog. Net als de alcoholverslaving, want er lopen flink wat dronken mensen op straat heel de dag. Het geld voor de alcohol halen ze waarschijnlijk uit die gokverslaving. Anders is het niet te betalen haha.

Dit is wat ik de afgelopen tijd een beetje heb gedaan en heb meegemaakt. Mijn volgende grotere trip heb ik ook al geboekt. Ik ga namelijk begin oktober naar St. Petersburg voor een paar dagen :) Daar zal ik jullie wel over vertellen in m'n volgende verslag.

Ciao ciao!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Hallo allemaal, Ik ben Niels van Strien, 23 jaar uit Breda en studeer Chemie aan Avans University of Applied Sciences.

Actief sinds 28 Juni 2014
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 2814

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2014 - 14 Februari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: